ساخت ویلای چوبی (سوئیسی)

در طراحی ویلا، یکی از طرح های ساده، خاص و منحصر به فرد ساخت ویلا سوئیسی است. ویلای سوئیسی از نوع ویلای چوبی با سازه فلزی و قابل حمل می باشد. ویلاهای پیش ساخته معمولا تا 80% مراحل ساخت در کارگاه انجام میشود.
برای ساخت ویلا سوئیسی ابتدا با واژه ویلا آشنا می شویم. طراحی و ساخت ویلا از معماری غربی گرفته شده است. البته در گذشته ایرانی ها خانه های کوچک و فصلی در باغ هایشان می ساختند که ساختاری کاملا سنتی داشتند. این خانه ها با طراحی ویلاهای امروزی زمین تا آسمان فرق دارد.
ویلا به ساختمانی گفته می شود که در وسط زمین واقع شده باشد. اطراف ویلا دیوار یا حصاری کشیده شده است که از تمام جهات دارای نما می باشد. به عبارت دیگر ساختمان از هر جهت یک منظره را به خود اختصاص داده است.
در طراحی اکثر ویلاها از جمله ساخت ویلای سوئیسی فضاسازی داخل به گونه‌ای طراحی می شود که در امتداد فضای خارج و محوطه ویلا می باشد.

ساخت ویلای سوئیسی
مشاوره
برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید.

مراحل ساخت ویلای سوئیسی

به عبارت دیگر دیوار یا حائل های پررنگ بین فضای داخل و خارج وجود ندارد. به طور مثال در سبک مدرن برای ساخت ویلا و به ویژه ساخت ویلای سوئیسی از دیوارهای تمام شیشه ای دوجداره استفاده می کنند.
هنگام طراحی این نوع ویلا سادگی کلید همه ملاحظات است. طرح های مدرن در عین سادگی، لوکس و خیره کننده ساخته می شوند. ویژگی شگفت انگیز این نوع ویلا سقف شیروانی آن است. زیبایی سقف شیروانی در تطبیق پذیری آن نهفته است. مثلثی ساده است که دو ضلع آن توسط خط الراس به یکدیگر متصل می شود. حجم داخلی در زیر سقف طاق دار آن اجازه می دهد تا طبقات زیر شیروانی را به طراحی داخلی اضافه کنید.
ویلا سوئیسی، معروف به ویلا مثلثی یا A فرم
ظاهر هندسی و زیبای این ویلا تداعی‌کننده کوهستان و جنگل است. معماری که تلفیقی از هنر، تکنولوژی و ریاضیات می باشد این محدودیت را برداشته است. ویلا سوئیسی را برای مناطق مختلف با اقلیم متفاوت طراحی کرده‌اند، زیرا طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است.
ویلا سوئیسی، مثلثی یا A فرم سازه ای مدرن است. ویلا سوئیسی شبیه حرف A انگلیسی و مثلث می باشد. دو ضلع آن نقش سقف و دیوار را ایفا می کنند. طراحی و ساخت ویلای سوئیسی در گروه سازه های پیش ساخته قرار می گیرد. به این شکل که تمام اجزا، اتصالات یا قسمتی از آن در محل دیگری که کارخانه است ساخته می شود. سپس قطعات را به محل ساخت انتقال می دهند.

ویلای مثلثی پیش ساخته به دو شکل طراحی و ساخته می‌شود:
• ویلا سوئیسی پیش ساخته قابل حمل: تمام مراحل ساخت در کارخانه انجام می شود.
• ویلا سوئیسی پیش ساخته غیر قابل حمل: قسمتی از آن در کارخانه آماده می شود. سپس به محل ساخت منتقل شده و در آنجا توسط تکنسین های مجرب مونتاژ قطعات صورت می گیرد.
اولین گام در ساخت ویلای سوئیسی طراحی و ترسیم نقشه است. مهندس معمار یا پیمانکار تمام جوانب و اطلاعات محیطی را جمع‌آوری می کند. سپس اقدام به ترسیم نقشه و پلان های مختلف می کند. پلانی که در این مرحله ترسیم می‌شود انتظاراتی است که کارفرما با مهندس معمار در میان گذاشته است. برای ترسیم پلان ها و تغییرات نهایی، نظرات بین کارفرما و مهندس معمار رد و بدل خواهد شد. سپس مهندس اقدام به ترسیم پلان نهایی بر اساس داده‌های فنی با همان ماهیت قبلی می کند. زمانی که پلان ها به مقیاس واقعی تبدیل شوند ابعاد آن به کارخانه ارسال می‌شود. تمام قطعات در کارخانه ساخته می‌شوند. البته روش ساخت به نوع سازه پیش ساخته نیز بستگی دارد. در طراحی خانه های مثلثی، سقف شیروانی اجازه داده است که نه تنها یک طبقه بلکه یک اتاق زیرشیروانی به ویلا اضافه شود. از آنجایی که دیوار سنتی برای داشتن پنجره و ورود نور طبیعی وجود ندارد ابتدا و انتهای شیروانی بهترین جا برای ورود نور از آغاز روز است.

پی ریزی و فوندانسیون
قبل از انتقال قطعات آماده شده از محیط کارخانه یا کارگاه به محل ساخت ویلای سوئیسی باید فونداسیون آماده باشد. فونداسیون برای سازه پیش ساخته مثلثی به دو صورت ساخته می شود.
• زمانی که انتخاب شما ویلا مثلثی قابل حمل باشد باید یک سکوی یکدست با ابعادی بزرگتر از زیر بنای ویلا بسازید. سپس سازه را روی آن قرار می دهند و در برخی موارد با سکو فیکس می کنند.
• اگر ویلا سوئیسی غیر قابل حمل باشد باید همانند ساختمان های معمولی پلان فونداسیون توسط مهندس معمار طراحی شود. سپس در زمین مذکور پلان فونداسیون یا پی ریزی انجام شود.
مرحله پایانی، مونتاژ قطعات
زمانی که قطعات به مکان اولیه و زمین اصلی منتقل شد نوبت به مونتاژ قطعات سازه می رسد. ناگفته نماند که در سازه های پیش ساخته مصالح برای ساخت به صورت ترکیبی استفاده می شود. ترکیبی از فولاد (اسکلت ویلا) بتن و ورق های فولادی گالوانیزه (ساندویچ پانل ها) می باشد. نکته مهم این است که انتخاب مصالح با اقلیم منطقه ارتباط مستقیمی دارد. ساخت قطعات در کارخانه به صورت مدولار است. به این صورت است که قطعات سازه به وسیله پیچ و مهره (بدون جوشکاری) به یکدیگر متصل می شوند. از تکنسین متخصص برای نصب و مونتاژ استفاده می کنند.

ویلای سوئیسی

طراحی نمای بیرون و دکوراسیون داخلی

یکی از مزیت های ساخت ویلای سوئیسی پیش ساخته این است که بلافاصله بعد از نصب می توانید زیباسازی دکوراسیون داخلی و نمای بیرون را انجام دهید. انتخاب سبک در دکوراسیون به سلیقه شما بستگی دارد. برای ایجاد سبک کلاسیک نمای تمام چوب یا استفاده از چوب های صنعتی مانند پلی وود و ترمووود پیشنهاد می شود. برای ایجاد سبک مدرن نمای تمام شیشه انتخابی مدرن و ایده آل است. ویلا سوئیسی به شکل یک، دو یا سه طبقه طراحی می شود. بر خلاف تصور برخی افراد می توان تمام امکانات لازم را در آن ها طراحی کرد. فقط به تجربه و خلاقیت معمار و ایده کارفرما بستگی دارد.

طراحی اتاق خواب در ویلا مثلثی

معمولاً در طبقات بالاتر اتاق خواب طراحی می‌شود که به آن اتاق زیر شیروانی گفته می‌شود. هرچقدر متراژ زیر بنا بیشتر باشد دستتان بازتر است. گاهی برخی مهندسان از سطح زمین دیواری به ارتفاع حداقل ۶۰ سانتی‌متر را بنا می کنند. انتهای دو ضلع یا همان سقف شیبدار روی دیوار قرار می گیرد. فضای بزرگتری برای چیدمان به وجود می آید. در طبقه همکف با توجه به متراژ آشپزخانه، نشیمن، حمام، سرویس بهداشتی و… طراحی می شود. با محوریت ویلای سوئیسی می توان به صورت ترکیبی بنای دیگری را در کنار آن طراحی کرد.

مزیت های ویلا سوئیسی

ارتباط با فضای بیرونی
هزینه اقتصادی ساخت ویلا
صرفه جویی در انرژی برق
استحکام بالای آن ها در برابر برف و باران
ویلا سوئیسی سبکی همیشگی و پرطرفدار
تسریع در طراحی و اجرای ویلا

 

این سازه نیز مانند تمام سازه ها و ساختمان های معمولی ویژگی ها و مزیت هایی دارد که به شرح زیر می باشد:
• سبکی همیشگی: این سبک یا طرح از کلبه هرگز از مد نمی‌افتد. در هر زمان می‌تواند نظر مشتری را به خود جذب کند. به ویژه زمانی که به صورت ترکیبی ساخته می شود. هزینه ساخت این نوع سازه نسبت به کلبه های دیگر بسیار پایین تر است. به دلیل اینکه یک سازه پیش ساخته محسوب می شود.
• نور طبیعی: نور خورشید در این کلبه به راحتی نفوذ می کند. می توانید از هر جهت که دوست دارید پنجره یا تراس قرار دهید. طراحی آن ها به سلیقه شما بستگی دارد. می توانید دیوارهای جلو و عقب را به صورت تمام شیشه انتخاب کنید. تداعی کننده سبک مدرن است.
• تاق زیرشیروانی: یک رویای همیشگی است. می توانید به عنوان اتاق خواب در نظر بگیرد. فضایی دنج و آرام را به وجود می آورد.
• سرعت در طراحی و اجرا: از زمانی که شما قصد ساخت یک کلبه مثلثی را داشته باشید تا پایان پروژه، مدت زمان کوتاهی طول خواهد کشید. یکی از ویژگی‌های مهم کلبه دوست داشتنی و جذاب سوئیسی است.
• مناسب برای مناطقکوهستانی: برای مناطق پربارش و برف مناسب است، زیرا به هیچ عنوان آب به داخل سازه نفوذ نمی‌کند

از مزایای استفاده از چوب در ساخت خانه چوبی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• ایجاد زیبایی در نمای ویلا یا ساختمان
• عایق بندی و صرفه جویی بیشتر در مصرف انرژی
• ساخت خانه در مدت زمان کم
• سازگاری چوب با محیط زیست
• مقاوم بودن و استحکام چوب
• آکوستیک کردن صدا
• مقاومت در برابر آب و رطوبت
• عدم زنگ زدن
• ضد زلزله
• سبک بودن و ایمنی
• عایق بندی خانه با استفاده از متریال چوبی

ویلای سوئیسی - دالان